الرئيسية     نداء الى العالم     مختارات مترجمة    الارشيف     اتصل بنا
اصطلاح (من) 

در لغت: 
انا(من): ضمير رفع منفصل براي متكلم خواه مذكر يا موءنث. انانت:من گفتن . انانيت: عبارت از اين است كه حقيقت و باطن تو غير ازحق باشد.

در قرآن كريم: 
خداوند تعالي ميفرمايد:( انني انا الله لااله الاانافاعبدني و اقم الصلواه لذكري) طه 14.يعني همانا من خدايم خدايي جزمن نيست پس مرا پرستش كن و نماز را به يادمن بپادار.
در اصطلاح تصوف:
شيخ عبدالمجيد شرنوبي ازهري ميگويد: (من در نزد اهل الله كه به حقيقت رسيده اند همان وجود كلي است كه در هر چيزي ساري و جاري است . اين وجود حق تعالي است نه وجود جزئي . در اينجا حلول و اتحادي وجودندارد. زيراخداوند از اين امر برتر ومتعالي است.
در اصطلاح كسنزان:
من تعبيري است از اصل ذاتي شيء . واگر در مورد مخلوق به كاررود: -دلالت بر اصل هر خيري دارد كه در آن وجوددارد .همانطور كه خداوند ميفرمايد:(قل هذه سبيلي ادعوا الي الله علي بصيره انا و من اتبعني) يوسف108.يعني بگو اين راه من است كه با بينائي به سوي خدا دعوت كنم .من و هركس كه از من پيروي كند. -ويا دلالت داردبر اصل هرشري كه در آن است .چنانكه ابليس ميگويد: (اناخير منه)اعراف12.يعني من بهتر از اويم. و اين دوبعد در اين سخن خداونددر كنارهم قرار ميگيرد :(ونفس وما سواهافاهمهافجورهاوتقواها)شمس7و8 .يعني سوگندبه نفس و آنكه آنرا آراست وفجور و تقوايش را به اوالهام كرد. در اينجاست كه در نفس هر دوبعد به شكل ذاتي (نه آميختگي وياپيوستگي) وجوددارد . وازاين جاست كه من هر خير و شري را به مخلوق ميدهد. اما اگر من در مورد خالق به كاررود دلالت بر مرتبه الوهيت دارد كه جامع همه اسماءو صفات متقابل و غير متقابل است. خداوند ميفرمايد:(انني اناالله لااله الا انا). پس من لفظي است كه از حقيقت مطلق ويا مقيداز حيث مواجهه كثرت وجودي سخن ميگويد.امااز حيث وحدت من يعني با اغيار حجاب و بدون اغيار حقيقت است.تمام.
الرجوع الى بداية الصفحة     نسخة للطباعة

أضف تعليقا
الاسم
البلد
البريد الالكتروني
التعليق
اكتب الارقام الظاهرة في الصورة